Samen zoeken naar de mogelijkheden; daar gaat het om
Binnen de praktijk wordt zowel behandeling als diagnostiek aan jeugdigen van 2 tot 18 jaar geboden. We vinden het belangrijk om de kennis en vaardigheden van de jeugdige en zijn ouders te vergroten, waardoor hun mogelijkheden versterkt worden. Samen met jeugdige/ ouders puzzelen en zoeken we in onderzoek en in behandeling naar mogelijkheden (hoe klein ook). Hierbij werken we met een oplossingsgerichte focus en integratief door verschillende technieken en methodieken te combineren. We werken vraaggericht. De vraag en de mogelijke antwoorden daarop plaatsen we altijd binnen het totaalbeeld van de jeugdige en binnen zijn/ haar context (gezin, school, sociale omgeving). We proberen te snappen waarom er gebeurt wat er gebeurt. Welke functie bepaalt gedrag heeft. We focussen ons dus niet alleen op het gedrag/ datgene wat we zien maar juist op de functie en achterliggend oorzaak ervan.
Vanuit de praktijk willen we bijdragen aan de ontwikkeling van en kennis bij (toekomstige) collega’s. Hiervoor bieden we supervisie en trainingen. In de supervisie en training puzzelen we samen met de supervisant of collega en zoeken we naar wat maakt dat dit gebeurt, wat vertelt dit en wat kun je er mee. Zo proberen we de rugzak te vullen met inzichten en ontdekkingen.
Om gedrag te snappen en te begrijpen waarom een jeugdige bepaalde gedragingen laat zien, kan onderzoek nodig zijn. Met onderzoek wordt geprobeerd het gedrag te duiden. Binnen de praktijk wordt onderzoek gedaan naar kindspecifieke kenmerken. Hierbij kan gedacht worden aan onderzoek naar ontwikkelingsachterstand dan wel ontwikkelingsvoorsprong, ontwikkelingsproblemen met een meer neurobiologische oorsprong zoals bijvoorbeeld ADHD, autisme en onderzoek naar problemen ten gevolge van pedagogische/ opvoedmoeilijkheden, etc.
In onderzoek worden ook omgevings- en/ of gezinsfactoren meegenomen. Onderzoek is vraaggericht en heeft tot doel handvatten te geven aan de jeugdige en zijn ouders/ omgeving. Hierdoor is het onderzoek niet op zichzelf staand, maar altijd bedoeld om een situatie te verbeteren, inzicht te geven en probleem op te lossen. Indien nodig zal er na onderzoek een diagnose met classificatie gesteld worden.
De hulpvraag bepaalt welke vormen van onderzoeken er worden gebruikt. Hierbij kan gedacht worden aan: observatie, gesprekken (met jeugdige en betrokkenen), vragenlijsten, testen, projectiemateriaal, spel, etc.
Contra indicatie:
Binnen de praktijk wordt geen onderzoek gedaan naar complexe psychiatrische problemen zoals persoonlijkheidsstoornissen, verslaving, etc.
In de behandeling bieden we maatwerk. We kijken wat de jeugdige, dit gezin nodig heeft (op basis van hun hulpvraag) om weer zelf verder te kunnen. Er worden zowel kind- als oudergerichte behandelingen geboden. De hulpvraag is leidend, waarbij de regels over wie wanneer toestemming moet geven (beschreven in de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO)) opgevolgd worden (zie ‘over ons’ voor meer informatie).
De behandelingen kunnen gericht zijn op psycho-educatie, het omgaan met knelpunten vanuit bijvoorbeeld ADHD, Autisme, hechting, trauma of scheiding en mediatietherapie. Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de jeugdige, hun ouders en hun hulpvraag gebruiken we verschillende materialen zoals spelletjes en speelgoed passend bij de ontwikkelingsfase. We zetten veel verschillende manieren en middelen/ interventies in zodat de behandeling niet alleen bestaat uit ‘praten over’, maar vooral ook ervaren, doen en oefenen.
Er wordt in de behandeling vanuit een systemische blik gewerkt, door bij de behandeling aan de jeugdige, zijn ouders zoveel als mogelijk (al dan niet via ouderbegeleiding) te betrekken. Waar nodig en mogelijk wordt geprobeerd om met andere betrokkenen contact te zoeken, af te stemmen en samen te werken, waardoor de hulpvraag van een jeugdige en zijn ouders zo optimaal mogelijk beantwoord kan worden. Indien nodig, vragen we extern advies en betrekken we andere deskundigen. Hierdoor ontstaat er samenwerking met meerdere professionals rondom een jeugdige/ het gezin. Zodra het kan, proberen we af te schalen door de frequentie in behandelingen te verlagen, netwerk in te zetten, etc.
Contra indicatie:
Binnen de praktijk wordt geen behandeling geboden aan hulpvragen die 24-uurs zorg/ inzet/ bereikbaarheid vragen of waarbij opname nodig is. Evenmin wordt behandeling geboden bij crisisgevoelige hulpvragen.
Er is altijd ruimte om te overleggen of mee te denken met inhoudelijke vragen van collega’s, wijkteam, etc. Neem gerust contact op als je wil overleggen of een vraag passend is of als je een vraag hebt over hoe je de jeugdige het beste verder kan helpen.
Door het geven van scholingen en trainingen over zeer uiteenlopende onderwerpen, versterken we de kennis en mogelijkheden van ouders en andere betrokkenen. Trainingen en scholingen worden op maat gemaakt en aangeboden.
Binnen de praktijk willen we kennis delen en bijdragen aan de ontwikkeling van collega’s in het werkveld van SKJ/ NVO/ NIP. Daarom geven we supervisie. In de supervisie lopen we een periode mee met de supervisant, zodat zij hun eigen rugzak kunnen vullen met kennis en persoonlijke inzichten.